Saturday 15 October 2011

SILA DAIL TALIAN 24434

Assalamualaikum semua..dah lama rasanya aku tidak meng-update blog...
Untuk entri terbaru aku ni, aku nak share dengan korang tentang TALIAN YANG WAJIB KITA DAIL..
PERNAHKAH korang membayangkan apabila berdoa,lalu muncul pertanyaan macam ni :
"Terima kasih. Anda telah menghubungi Baitullah. Sila tekan 1 untuk MEMINTA. Tekan 2 untuk BERSYUKUR. Tekan 3 untuk MENGELUH. Tekan 4 untuk PERMINTAAN LAIN-LAIN"
Mungkin juga korang akan mendengar ayat-ayat macam ni. "maaf. Ketika ini semua malaikat sedang membantu pelanggan lain. Diharap anda sabar menunggu. Panggilan anda akan dilayan sebentar lagi!"
Cuba korang bayangkan semasa sedang berduka dan ingin mengadu kepadanya, anda mendapan respons begini.
"Jika anda mahu berbicara , tekan 1 untuk bercakap dengan malaikat mikail. Tekan 2 untuk bercakap dengan malaikat yang lain. Tekan 3 jika mahu membuat aduan atau tekan 4 jika mahu membuat pertanyaan tentang syurga atau neraka!"
Atau mungkin juga korang akan mendengar bunyi bergini :
"Sistem kami menunjukan anda telah memanggil lebih daripada sekali pada hari ini. Sila cube lagi di kemudian hari!"
Boleh jadi korang terdengar kata-kata seperti ini : "pejabat kami ditutup pada hujung minggu. Sila hubungi semula pada hari berikutnya!"
Jawapan-jawapan sebegini mungkin tidak asing dalam kehidupan seharian kita. Namun, adakah ia satu jawapan yang akan korang terima sewaktu mendail nombor-nombor Allah.?
Sudah tentu TIDAK. Allah amat mengasihi kita. Setiap masa kita boleh 'menelefonNya', tidak kira aduan pada bila-bila masa dan Allah sentiasa mendengar aduan kita tanpa sebarang had.
Apabila kita mendail talian Allah, tiada istilah 'talian sibuk'. Allah menerima setiap panggilan dari hamba-hambanya tanpa mengira waktu dan amat mengetahui siapakah para pemanggilNya itu. Talian 24434 adalah talian yang paling mudah untuk anda mendailnya. Mengapa 24434?
2 rakaat - subuh
4 rakaat - zuhur
4 rakaat - asar
3 rakaat - maghrib
4 rakaat - isyak
Jika ingin lebih sempurna dan lebih dekat lagi dengannya, anda boleh tambah lagi nombor-nombor tersebut dengan mendail talian 2 iaitu solat tahajud, duha dan taubat.
Kita juga boleh mendail talian 37 iaitu al-Quran yg memiliki 37 juzuk atau mendail 99 asmaul husna, iaitu nama Allah. Untuk lebih cantik kita boleh dail 33 zikir, subhanallah, alhamdulillah dan Allahuakbar.
Yang pasti, talian Allah ini adalah secara terus, telus, tanpa operator, tanpa perantara, tanpa tinggalan pesanan dan tanpa sebarang bayaran bil.
Jumlah taliannya juga terlalu banyak, tidak akan wujud istilah 'talian sibuk' di buka 24 jam sehari, tujuh hari seminggu sehingga hayat kita akhirnya kembali kepadanya.
Sebenarnya, inilah talian yang wajib kita dail setiap hari. sayangnya, ramai yang mengabaikan talian Allah ini kerana manusia lebih tergoda dengan talian duniawi meskipun kadangkala tidak mendapat jawapan, dibalas mesin suara dan tiada liputan..urmm..sama-samalah kita renungkan..sekian

1 comment: